پایگاه اطلاع رسانی بانوی بلوچ

۱۴۰۰-۱۰-۰۷

برخی دیگر از راهکار های کنترل استرس

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook

یادگیری تکنیک های مدیریت استرس: آموختن چند تکنیک مدیریت استرس می تواند کمک کننده باشد. دانستن چند روش به این دلیل مفید است که در همه ی شرایط نمی توان فقط با یک تکنیک استرس را کاهش داد. می توان از روش های مختلف در شرایط مختلف استفاده کرد. همچنین همه ی تکنیک ها برای همه ی انسان ها به شکل یکسانی تأثیر ندارد.

کاهش مصرف کافئین: مصرف و اعتیاد به کافئین و دیگر مواد محرک باعث برانگیختگی سیستم عصبی و در نتیجه بروز استرس می شود. کاهش مصرف این مواد به کاهش استرس کمک می کند. البته باید توجه داشت که مواد حاوی کافئین مانند قهوه باید به طور متعادل و با توجه به ویژگی های جسمی هر فرد مورد استفاده قرار گیرد، برای مثال مصرف قهوه می تواند منجر به ایجاد عصبانیت در فردی گردد در نتیجه این فرد بهتر است مصرف قهوه را کم یا متوقف کند.

استفاده از خوراکی های آٰرامش بخش: مصرف دم نوش های آرام بخش مانند اسطوخودوس یا سنبل الطیب نیز به رسیدن به آرامش و کاهش استرس کمک می کند. در مصرف این مواد باید تعادل را رعایت کرد و اگر منعی برای مصرف آن ها وجود دارد حتما مورد توجه قرار گیرد.

مهارت نه گفتن :گاهی یک نه گفتن ساده می تواند از بروز شرایط استرس زا جلوگیری کند. برخی افراد به دلیل نداشتن مهارت نه گفتن خود را در موقعیت ها یا مسئولیت هایی قرار می دهند که از توان آن ها فراتر است که این نیز منجر به ایجاد استرس می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه چگونه نه بگوییم کلیک کنید.

استرس و خواب

هر فرد باید ۷ تا ۸ ساعت خواب مفید و با کیفیت در شبانه روز داشته باشد تا بتواند به طور مناسب به زندگی روزمره خود برسد اما گاهی به علت های مختلفی مثل اختلالات خواب، سبک زندگی ناسالم و استرس، میزان یا کیفیت خواب به هم می خورد. استرس می تواند مشکلاتی از جمله کابوس های شبانه، شب ادراری برای کودکان، حرف زدن و … در خواب افراد ایجاد کند. اگر استرس کنترل و درمان نشود منجر به بی خوابی شبانه می گردد که این بی خوابی نیز به نوبه خود منجر به افزایش استرس خواهد شد.
در واقع خواب منجر به ایجاد حس آرامش در فرد می شود و برای استراحت و دور کردن خستگی ها و تنش های روزانه زندگی لازم است. افرادی که سیستم عصبی حساسی دارند یا به علت استرس سیتم عصبی شان دچار برانگیختگی بیش از حد است برای بی خوابی مستعد هستند.

خودداری از رفتن به رخت خواب پیش از خواب آلودگی

معمولا توصیه می گردد که از رفتن به رخت خواب پیش از خواب آلودگی خودداری شود. یکی از دلایل این توصیه این است که زمانی که فرد در رخت خواب منتظر است که خواب فرا رسد. افکار شبیه یک زنجیره پشت سر هم به ذهن او خطور کرده و معمولا فرد نمی تواند جلوی آن ها را بگیرد. این افکار منفی یا مثبت معمولا ناشی از مشغله های روزانه است. که باعث ایجاد نگرانی و استرس در فرد شده و آدرنالین در خون ترشح می شود. در نتیجه به بی خوابی یا مشکل در به خواب رفتن می انجامد.
وجود استرس به صورت مزمن باعث آزاد سازی هورمون کورتیزول که هورمون اصلی استرس است می شود. در این زمان گلوکز به خون وارد شده و فشار خون را بالا می برد. در نتیجه قلب پمپاژ های بیشتری انجام می دهد و مغز با دریافت اکسیژن بیشتر به فعالیت بیشتر می پردازد. این در واقع علت بی خوابی است. زمانی که میزان کورتیزول برای طولانی مدت در بدن بالا باشد، بدن به سطح بالای کورتیزول عادت کرده و همیشه آماده و برانگیخته برای پاسخ دادن به آن است. در نتیجه کیفیت خواب پایین می آید.

منبع :حامی هنر زندگی

تهیه و تنظیم :آزیتا چاکرزهی

۷۸۶

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
انتهای پیام/

دیدگاه های ارسال شده توسط شما ، پس از تایید مدیر سایت یا دبیر بخش خبری در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.