پایگاه اطلاع رسانی بانوی بلوچ

۱۴۰۰-۱۰-۰۸

علائم نشان دهنده اضطراب و بی قراری

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook

همه افراد در موقعیت‌های پرفشار و استرس زای زندگی خود اضطراب و بی قراری را تجربه ‌می‌کنند. با‌ این حال ‌این مسئله در برخی شرایط به یک وضعیت مزمن تبدیل شده و سلامت روان فرد را تضعیف ‌می‌کند. در ادامه به چند علامت نشان دهنده اضطراب و بی قراری مفرط اشاره کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم اضطراب کلیک کنید.

۱- نگرانی دائمی

یکی از علائم بارز دچار بودن به اختلالات اضطرابی تجربه نگرانی بیش از حد است. افرادی که دچار ‌این اختلالات هستند معمولا در پاسخ به وقایع روزمره و معمولی نیز نگرانی مفرطی را نشان ‌می‌دهند. آن‌ها دائما در مورد موضوعات مختلف مشغولیت فکری دارند و ذهنشان معطوف به‌ آینده است. در حقیقت ‌این افراد همواره خطرهای دنیای پیرامون را بیش برآورد ‌می‌کنند و همین مسئله بر احساسات و رفتارهای آنان تاثیر ‌می‌گذارد.

۲- اضطراب و بی قراری | فعال شدن سیستم جنگ و گریز

زمانی که در حالت اضطراب قرار ‌می‌گیرید در حقیقت مغز شما بروز یک خطر قریب الوقوع را پیش بینی ‌می‌کند. همین مسئله باعث ‌می‌شود که به طور خودکار واکنشی تحت عنوان واکنش جنگ و گریز در بدنتان فعال شود. در‌این حالت بیشتر خون بدن به سمت اندام‌های انتهایی حرکت ‌می‌کند تا شما نیروی بیشتری برای فرار یا جنگیدن با عامل تهدید کننده داشته باشید. همین امر در نهایت به تجربه علائمی ‌نظیر تعریق کف دست، لرزش، احساس سوزش در معده و بالا رفتن ضربان قلب ‌می‌انجامد.

۳- بی قراری ذهنی و بی قراری حرکتی

احساس بی قراری در میان متخصصان سلامت روان معمولا به دو صورت بی قراری ذهنی و بی قراری حرکتی تعریف ‌می‌شود. در بی قراری ذهنی فرد نوعی تشویش روانی را تجربه ‌می‌کند. به طوری که دائما افکار نگران کننده از ذهن او رد ‌می‌شوند. اما در بی قراری حرکتی فرد از نظر جسمانی نیز ‌نمی‌تواند آرامش خود را حفظ کند. به همین خاطر تمایل دارد با انجام فعالیت‌هایی نظیر راه رفتن، مالیدن دست‌ها به یکدیگر، تکان دادن پاها و حرف زدن اضطراب خود را کاهش دهد.

۴- احساس خستگی مزمن

در حالی که بسیاری از افراد هنگام اضطراب نوعی بیش فعالی حرکتی و ذهنی را تجربه ‌می‌کنند، برخی دیگر دچار احساس خستگی مزمن ‌می‌شوند. ‌این مسئله ‌می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. برای مثال افراد مضطرب اغلب خواب آشفته‌ای دارند. همین موضوع باعث ‌می‌شود که در طول شب نتوانند انرژی کافی برای فعالیت‌های روزانه را ذخیره کنند. در‌این شرایط طبیعی است که فرد احساس خستگی نماید و به اندازه کافی سرحال نباشد. برای کسب اطلاعات در زمینه بیماری‌های روان تنی کلیک کنید.

۵- بروز مشکلاتی در تمرکز

جالب است بدانید که اکثر افراد با افزایش اضطراب مشکلاتی را در حوزه تمرکز نشان ‌می‌دهند که ‌می‌تواند بر توانایی یادگیری آن‌ها نیز تاثیر بگذارد. در همین راستا نتایج مطالعه‌ای که روی ۱۵۷ نفر از کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شده، نشان ‌می‌دهد بیش از ۹۰ درصد آن‌ها با اختلالاتی در تمرکز مواجه هستند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که صرف وجود علائمی‌ از مشکلات توجه و تمرکز تشخیص اختلالاتی نظیر بیش فعالی–نقص تمرکز را مطرح نکنید. اگر فرزندی دارید که با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم ‌می‌کند، لازم است در ابتدا به یک روانشناس کودک مراجعه نمایید تا وضعیت روانی او را به دقت ارزیابی کند.

۵- افزایش حساسیت و تحریک پذیری

اضطراب زیاد آستانه تحمل افراد را پایین ‌می‌آورد. همین مسئله باعث ‌می‌شود که افراد در‌این شرایط حساسیت روانی بالایی پیدا کرده و تحریک پذیر بشوند.‌این تحریک پذیری ‌می‌تواند خود را در قالب نشان دادن واکنش‌های هیجانی شدید بروز دهد. افزایش پرخاشگری و تندخویی از جمله علائمی‌هستند که ‌می‌توانند حاکی از تحریک پذیری بالای فرد باشند.

۷- اضطراب و بی قراری | افزایش تنش عضلانی

افراد مضطرب اغلب عضلات خود را در حالتی از انقباض و تنش قرار ‌می‌دهند؛ این امر آن‌ها را در یک چرخه معیوب گرفتار ‌می‌کند. چرا که در حقیقت منقبض بودن عضلات با ‌ایجاد اختلالاتی در گردش خون و اکسیژن رسانی ‌می‌تواند به تشدید علائم اضطرابی بیانجامد. از همین روست که در اکثر برنامه‌های درمانی برای کاهش اضطراب تا حد زیادی بر تکنیک‌های خود آرام سازی جسمانی نظیر ریلکسیشن و ذهن آگاهی تاکید ‌می‌شود. برای کسب اطلاع بیشتر از ذهن آگاهی برای کاهش استرس کلیک کنید.

منبع :حامی هنر زندگی

تهیه و تنظیم :آزیتا چاکرزهی

۷۸۶

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
انتهای پیام/

دیدگاه های ارسال شده توسط شما ، پس از تایید مدیر سایت یا دبیر بخش خبری در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.