پایگاه اطلاع رسانی بانوی بلوچ

۱۴۰۰-۱۰-۱۱

تاثیر ورزش بر سلامت روان 

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook

تاثیر ورزش بر سلامت روان، از بهبود خواب شبانه تا تسکین علائم افسردگی و اضطراب و بیش فعالی متغیر است. حتما می دانید کهورزش برای بدن شما مفید است. اما آیا می دانید این امر می تواند روحیه شما را نیز تقویت کند، خواب را بهبود بخشد و به شما کمککند تا با افسردگی، اضطراب، استرس  و موارد دیگر کنار بیایید؟

مطمئناً، ورزش می تواند سلامت جسمی و ظاهری شما را بهبود بخشد، زندگی جنسی را تقویت کند و باعث افزایش طول عمر شود.

افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، در طول روز انرژی بیشتری دارند. شب بهتر می خوابند و در مورد خود و زندگی شان احساسآرامش و مثبت بیشتری می کنند.

ورزش دارویی قدرتمند برای بسیاری از چالش های رایج سلامت روان است. ورزش منظم می تواند تأثیر عمیقی مثبت بر افسردگی،اضطراب و ADHD داشته باشد. همچنین استرس را از بین می برد. حافظه را بهبود می بخشد. ورزش روحیه کلی را تقویت می کند.

مقدار متوسط ورزش می تواند تاثیر بسیار زیادی را ایجاد کند. سن و سطح آمادگی جسمی شما مهم نیست. شما می توانید یاد بگیریدکه از ورزش به عنوان ابزاری قدرتمند برای مقابله با مشکلات بهداشت روان، بهبود انرژی و فواید آن در زندگی و پیشگیری از بروز بیماریها استفاده کنید.

بررسی ها نشان می دهد که ورزش می تواند افسردگی خفیف تا متوسط را به اندازه داروهای ضد افسردگی، البته بدون عوارض جانبیدرمان کند. دویدن به مدت ۱۵ دقیقه در روز یا یک ساعت راه رفتن، خطر ابتلا به افسردگی اساسی را ۲۶٪ کاهش می دهد. تحقیقاتهمچنین نشان می دهد که ورزش علاوه بر تسکین علائم افسردگی از بازگشت دوباره آنها جلوگیری کند.

ورزش به چند دلیل یک عامل مهم برای مقابله با افسردگی محسوب می شود. مهمتر از همه، باعث ایجاد انواع تغییرات در مغز، از جملهرشد عصبی، کاهش التهاب و الگوی فعالیت جدید است که احساس آرامش و رفاه را تقویت می کند. همچنین باعث آزاد شدن اندورفینها، مواد شیمیایی قدرتمند در مغز می شود که به روحیه شما انرژی می بخشد و احساس خوبی به شما می دهد. سرانجام، ورزش بهشما این امکان را می دهد که حواس شما از چرخه افکار منفی پرت شود. حتی برای یک ساعت هم که شده آرامش داشته باشید.

ورزش و اضطراب

ورزش یک دارو ضد اضطراب طبیعی و موثر است. تنش و استرس را از بین می برد. انرژی جسمی و روانی را تقویت می کند. حتی ازطریق ترشح اندورفین باعث بهبود رفاه می شود.

ورزش و استرس

تا به حال به احساس بدن خود در هنگام استرس توجه کرده اید؟ ممکن است عضلات شما به خصوص در صورت، گردن و شانه های شماتنش داشته باشد و باعث درد کمر یا گردن یا سردردهای دردناک شود. احتمال دارد احساس سفتی در قفسه سینه، نبض تپنده یا گرفتگیعضلات داشته باشید. همچنین ممکن است مشکلاتی مانند بی‌خوابی، سوزش معده، اسهال یا تکرر ادرار را تجربه کنید. نگرانی وناراحتی از همه این علائم جسمی می تواند منجر به  استرس بیشتر شود و یک چرخه معیوب بین ذهن و بدن شما ایجاد کند.

ورزش یک روش موثر برای شکستن این چرخه است. فعالیت بدنی و همچنین ترشح اندورفین در مغز، به شل شدن عضلات و از بین بردنتنش در بدن کمک می کند. از آنجایی که بدن و ذهن بسیار به هم پیوند خورده اند، وقتی بدن شما احساس بهتری داشته باشد، ذهن شمانیز هم آرامش بیشتری پیدا می کندسایر مزایای سلامت روان ورزش:

حتی اگر از مشکل بهداشت روان رنج نمی برید، فعالیت بدنی منظم همچنان می تواند روحیه، امید به زندگی و بهزیستی ذهنی شما راتقویت کند و در بهبود موارد زیر موثر باشد:

حافظه و تفکر واضح تر

همان اندورفین هایی که باعث بروز احساس بهتری در شما می شوند می توانند در بهبود تمرکز و تقویت های ذهنی موثر باشند. ورزشهمچنین رشد سلول های جدید مغز را تحریک می کند. حتی در تسکین علائم مربوط به بیماری های وابسته به سن موثر است.

عزت نفس بالاتر فعالیت و تمرینات ورزشی که به یک عادت روزمره تبدیل شود، می تواند احساس ارزشمندی شما را تقویت کند. در این شرایط شما از لحاظظاهری احساس بهتری خواهید داشت. حتی با رسیدن به حتی اهداف کوچک ورزشی، احساس موفقیت بیشتری پیدا می کنید.

بهبود خواب

حتی انجام کوتاه مدت تمرینات ورزش در صبح یا بعد از ظهر می تواند به تنظیم الگوی خواب شما کمک کند. اگر ورزش در شب را ترجیحمی دهید، ورزش های آرامش بخشی مانند یوگا یا کشش ملایم می توانند به تقویت خواب کمک کنند.

انعطاف پذیری قوی تر

هنگامی که در زندگی با چالش های ذهنی یا عاطفی روبرو می شوید، به جای اینکه به الکل، مواد مخدر یا سایر رفتارهای منفی متوسلشوید که در نهایت علائم شما را بدتر می کند، ورزش می تواند به شما کمک کند تا قدرت انعطاف پذیری و کنار آمدن را به روشی سالم رایاد بگیرید. ورزش منظم همچنین می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش تأثیر استرس کمک کند.

منبع: تاثیر ورزش در سلامت روح و روان/یونس تقی زاده تقوائی

۷۸۶

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
انتهای پیام/

دیدگاه های ارسال شده توسط شما ، پس از تایید مدیر سایت یا دبیر بخش خبری در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.