پایگاه اطلاع رسانی بانوی بلوچ

۱۴۰۰-۱۰-۱۲

استرس هنگام خواب را چگونه از بین ببریم؟

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook

استرس در موقع خواب یکی از مهمترین معضلاتی است که افراد با آن مواجه می شوند و دلایل این امر می تواند مشغله های فکری در طول روز باشد، برای درمان این نوع از اختلالات بهتر است قبل از خواب دوش بگیرید و ریلکس کنید، با انجام فعالیت های یوگا و … می توانید خواب آسوده و راحت داشته باشید که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در موقع خواب دچار استرس شوید و این اضطراب باعث می شود تا اختلالاتی در خواب شما پدیدار شود، برای اینکه خواب آسوده و راحت داشته باشید باید آرامش بیشتری را در موقع خوابیدن به خودتان منتقل کنید. باید سعی کنید که اختلالات خود را کنترل کنید و عواملی که باعث می شود خواب شما به هم بریزید عدم کنترل کردن اضطراب موجب می شود تا شما در شب ناآرام شوید.  اضطراب و نگرانی در موقع خواب باعث اختلال خواب می شود و سیستم دفاعی بدن شما هم با این مشکل مواجه می شود. وجود اضطراب و نگرانی در دنیای امروزه امری طبیعی است ولی وقتی که این اضطراب اختلالاتی در زندگی روزمره شما ایجاد کند و باعث بروز نگرانی های بیشتر شود و سلامت جسمی شما هم دچار خطر کند باید آن را تحت کنترل خود در آورید. نکته مهم این است که این اختلالات می تواند سلامت جسمی شما را هم تهدید کند و فشار زندگی و نگرانی ها باعث می شود که شما از انجام کارهای ساده هم دور شوید ولی چطور می توان اضطراب را کنترل کرد و خواب مفید داشت؟

کنترل استرس هنگام خواب:

یکی از دلایل اساسی که باعث مشغله فکری در موقع خواب می شود سیستم عصبی حساس در افراد است، افرادی که سیستم عصبی حساس دارند بیشتر در معرض اضطراب قرار می گیرند آنها باید در محیطی آرام قرار بگیرند تا سعی کنند خود را از تنش دور کنند. ولی نکات طلایی دیگری هم در این مورد وجود دارد که می تواند راهنمای شما باشد و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار بدهد، این نکات طلایی روش هایی هستند که باعث کنترل استرس در هر موقعیت و در هر زمانی می شوند و در ادامه این تکنیک ها را اشاره می کنیم.

قبل از خواب ریلکس کنید

یکی از روش هایی که توصیه می شود و می توانید برای آرام ساختن ذهن از آن استفاده کنید، ریلکس کردن قبل از خواب است و بهتر است یک تا دو ساعت قبل از خواب این کار را انجام دهید. از این طریق می توانید تمام افکار آشفته را از خود دور کنید و در آخرین ساعات از شب انجام دادن این کار باعث می شود که تحریک های ذهنی شما کمتر شود. برای این کار بهتر است چراغ های اضافی را خاموش کنید و خیلی آهسته این کار را انجام دهید. مطالعه کردن در مورد یوگا هم می تواند اطلاعات دقیق تری در اختیار شما قرار دهد. حمام کردن، صحبت کردن در مورد روز و یا نوشتن اتفاقات روزانه هم می تواند در کم شدن مشغله فکری موثر باشد. می توانید از دیگر تکنیک های آرام کردن ذهن هم استفاده کنید.

بعد از ظهر کافئین مصرف نکنید

برای کنترل کردن استرس در موقع خواب بهتر است که مصرف کافئین را کنترل کنید. مصرف کردن کافئین تا ۱۴ ساعت می تواند روی سیستم عبی شما تاثیر داشته باشد و اثرات آن در بدن باقی می ماند. پس بهتر است پس از ظهر از مصرف کافئین خودداری کنید و اگر فکر می کنید که بی خوابی های بیشتری دارید بهتر است به مدت یک ماه مصرف کافئین را ترک کنید و در این صورت ممکن است که به نتیجه دلخواه برسید. در عوض می توانید از دمنوش های آرامش دهنده و تسکین دهنده اعصاب استفاده کنید که جزو روش های طبیعی و بدون عوارض درمان استرس هستند.

مصرف بعضی از مواد غذایی خواب آور می تواند کمک ننده باشد و بهتر است که این مواد غذایی را قبل از خواب مصذرف کنید که شامل منیزیم، ملاتونین، کربوهیدارت ها، سبزیجات، سینه مرغ، کدو تنبل، دسر، ماست، نارگیل و گیلاس از جمله مواد غذایی هستند که مصرف آن ها برای افراد بسیار کمک کننده است و می تواند به تنظیم خواب آن ها کمک کند.

تغییر دیدگاه

دیگر روش برای کنترل کردن استرس در موقع خواب تغییر دادن نگرش است و ممکن است بعضی از افراد مشکلات جدی تری داشته باشند که باعث ایجاد اختلال خواب می شود که افسردگی، کابوس و … از این موارد هستند که برای مقابله با آنها باید سعی کنید که نگرش خود را تغییر دهید. این افکار ترسناک هستند و می توانند باعث ایجاد تنش در فرد شوند، بعضی ترس از نخوابیدن دارند و همین ترس باعث می شود که خواب شما به هم بریزد.

دوش گرفتن

دوش گرفتن قبل از خوابیدن آن هم با داروهای گیاهی خواب آور روشی موثر است که شاید کمتر به آن توجه کرده اید، نصف فنجان نمک اپسوم را در چند قطره روغن بریزید و با آب درون وان ترکیب کنید و در آن استراحت کنید و به مدت ۲۰ دقیقه درون وان قرار بگیرید. این روش هم می تواند باعث پاکسازی پوست شما شود و می تواند باعث کاهش اضطراب شود. می توانید از روغن های اسطوخودوس هم استفاده کنید این روغن آرامش دهنده اعصاب و روان است و می تواند برای شما موثر باشد.

در طول روز استراحت کنید

استراحت کردن در طول روز هم می تواند موثر باشد و باعث می شود که در آخر شب آرامش بیشتری داشته باشید. استراحت ۱۵ دقیقه ای می تواند کمک کند که خستگی های طول روز از شما دور شود و تعادل جسمی و روحی شما را بهتر می کند. پس از پایان روز دیگر به دلیل خستگی و یا درد جسمی دچار بی خوابی نخواهید شد. ماساژ دادن هم می تواند موثر باشد و باعث می شود که دردهای جسمی از شما دور شود و خواب شما بهتر شود.

استرس در موقع خواب می تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد و باید ریشه این امر را پیدا کنید و اگر فکر می کنید پرخوری، تحرک بیش از حد، غمگینی، افسردگی و … دلیل اصلی ایجاد بی خوابی هستند باید آنها را کنترل کنید.

منبع:تاپ ناز

تهیه و تنظیم:نازیلا چاکرزهی

۷۸۶

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
انتهای پیام/

دیدگاه های ارسال شده توسط شما ، پس از تایید مدیر سایت یا دبیر بخش خبری در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.