پایگاه اطلاع رسانی بانوی بلوچ

۱۴۰۰-۱۰-۲۶

تله‌های محدود کننده شادی

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook

هدف ما از تمام کارهایی که در زندگی انجام میدهیم، رسیدن به «خوشحالی» یا تلاش برای حفظ آن است. این واژه بیانگر زمانی که است که ما احساس رضایت، خشنودی و حتی شادی میکنیم. با این حال، همچنان تعریف خوشحالی دشوار است. البته از طرف دیگر، شاید بدبختی و غمگین بودن راحتتر قابل شناسایی باشد؛ چرا که وقتی با آن مواجه میشوید، آن را میفهمید! خوشحالی بسیار کمتر از آن چیزی که فکر میکنید، با شرایط زندگی در ارتباط است. . روانشناسان دانشگاه کالیفرنیا که در مورد خوشحالی تحقیق کرده اند، دریافتند که ژنتیک و شرایط زندگی فقط تا ۵۰ ٪در میزان خوشحالی فرد مؤثر هستند و ۵۰ ٪باقی مانده کاملا به خود شما بستگی دارد.

۱ .بروز ندادن احساسات یکی از بزرگترین تصورات غلط درباره ی هوش هیجانی این است که باید احساساتمان را سرکوب کرده و بروز ندهیم. اگرچه این مسئله درست است که احساساتی وجود دارند که افراد دارای هوش هیجانی بالا به آنها اجازه نمی دهند که ناگهان فوران کنند، اصلا به این معنا نیست که این احساسات بیان نمیشوند. هوش هیجانی به معنای احترام به احساسات و اجازه دادن به خودتان برای تجربه‌ی تخلیه‌ی هیجانی ناشی از پذیرش آن احساسات است. فقط در این صورت میتوانید این احساسات را به گونه ای بروز دهید که به توانایی شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند.

۲ .غرق شدن در تکنولوژی حق هر کسی است که فرصتی برای دیدن یک برنامه‌ی تلویزیونی، کار با تبلت یا غرق شدن در یک کتاب داشته باشد. سؤال واقعی این است که شما چه مدت زمانی را صرف تکنولوژی )بازیهای ویدئویی، تلویزیون، تبلت، کامپیوتر، تلفن همراه و …) میکنید و آیا این کارها به شما احساسی خوب می‌دهد یا صرفا کرختی‌تان میشود. وقتی که گریزهایتان تبدیل به منبع دائمی حواس پرتی میشود، نشانه ی غرق شدن بیش ازحد شما در چیزی است.

۳ .صرف زمان و تلاش بیشازحد برای به دست آوردن «مادیات« افرادی که در فقر زیاد زندگی میکنند، زمانی که شرایط مالیشان بهبود مییابد به شدت خوشحال میشوند؛ اما این خوشحالی به سرعت در درآمدهای سالانه ی بیشتر از ۲۰ هزار دلار کاهش پیدا میکند. تحقیقات بیشماری نشان میدهد که چیزهای مادی شما را خوشحال نمیکنند. زمانی که عادت به دنبال کردن چیزهای مختلف دارید، احتمال بیشتری وجود دارد که خوشحال نباشید، چرا که علاوه بر تجربه ی ناامیدی پس از رسیدن به آنها، متوجه میشوید که آنها را به قیمت چیزهایی واقعی مثل دوستان، خانواده و تفریح به دست آورده اید که میتوانستند باعث خوشحالی شما شوند.

۴ .انتظار برای آینده اینکه به خودتان بگوید«من زمانی خوشحال خواهم شد که …» یکی از ساده ترین عادتهایی است که باعث احساس بدبختی میشود. اینکه جمله ی قبلی را چطور به پایان برسانید واقعا مهم نیست(انتهای جمله میتواند ارتقای شغلی، درآمد بیشتر یا رابطه ای جدید باشد(، چرا که تاکید بیش ازحد بر شرایط است و شرایط بهتر منجر به خوشحالی نمیشوند. زمان خود را در انتظار برای چیزی تلف نکنید که ثابت شده هیچ تأثیری بر حالت شما ندارد. به جای آن، به خوشحالی در زمان حال و اکنون توجه کنید، چون هیچ ضمانتی برای آینده وجود ندارد.

۵ .مقاومت در برابر تغییر تغییر بخش اجتناب ناپذیر زندگی است و افرادی با آن می جنگند که در تقال برای کنترل همه چیز هستند. مشکل چنین دیدگاهی این است که جنگیدن با تغییر، در واقع میزان کنترل شما بر موقعیت را کمتر میکند، چرا که بین شما و کارهایی که باید انجام دهید تا موقعیت بهتر شود، مانعی ایجاد میکند. راهکار این است که برای تغییر آماده باشید. زندگی بازی حدس و گمان نیست که بتوانید میزان درستی‌‌تان در پیشبینی آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد را بسنجید؛ بلکه باید به پیامدهای تغییرات بالقوه فکر کنید تا وقتی ظاهر شدند در مقابلشان مقاومت نکنید. اولین گام این است که قبول کنید حتی باثباتترین و مطمئنترین رویه ها در زندگیتان، همیشه تحت کنترل شما نیستند. افراد تغییر میکنند، تجارتها بالا و پایین میشوند و هیچ چیز برای مدتی طولانی به همان شکل باقی نمیماند. وقتی به خودتان اجازه میدهید تا تغییر را پیشبینی کنید، میفهمید که اگر تغییر رخ دهد، چه انتخابهایی دارید. همچنین با رخ دادن تغییرات، از گرفتار شدن در احساساتی مثل شوک، شگفتی، ترس و ناامیدی جلوگیری میکنید. البته ممکن است این احساسات منفی را تا حدی تجربه کنید، اما قبول اینکه تغییر بخش جدایی ناپذیر زندگی است به شما کمک میکند تا متمرکز شده و منطقی فکر کنید. این کار برای بیرون آمدن از موقعیت های نامحتمل، ناخواسته و یا حتی پیشبینی نشده، مهم است.

۶ .بدبینی هیچ چیز به اندازه ی بدبینی، احساس بدبختی را تشدید نمیکند. نگرش منفی، نه تنها تأثیر بدی بر حاالت شما میگذارد، بلکه به »پیشگویی خودانجام» نیز تبدیل میشود، یعنی اگر انتظار چیزهای بدی را داشته باشید، بسیار محتمل است که همان چیزهای بد برایتان اتفاق بیفتند. خالص شدن از افکار بدبینانه بسیار دشوار است، مگر اینکه بتوانید تشخیص دهید که این افکار چقدر غیرمنطقی هستند. خودتان را وادار کنید که به واقعیتها نگاه کنید تا متوجه شوید که همه چیز به میزانی که شما فکر میکنید، بد نیست.

۷ .چشم و هم چشمی حسادت با خوشحالی سازگار نیست، بنابراین در حال مقایسه ی خودتان با دیگران اگر دائما هستید، دست از این کار بردارید. در یک مطالعه، بسیاری از افراد گفتند که مشکلی با درآمد کمتر ندارند، اما به شرط اینکه بقیه هم همینطور باشند. نسبت به این طرز فکر محتاط باشید، چراکه نه تنها باعث خوشحالیتان نمیشود، بلکه اغلب اثر معکوس بر شما دارد.

منبع: مجله امید زندگی

معصومه زین الدینی

۷۸۶

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
انتهای پیام/

دیدگاه های ارسال شده توسط شما ، پس از تایید مدیر سایت یا دبیر بخش خبری در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *