پایگاه اطلاع رسانی بانوی بلوچ

۱۴۰۰-۱۱-۱۰

ده نکته تغذیه‌ای سالم برای کودکان

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook

همواره تشویق کودکان برای داشتن رژیم غذایی متعادل کار آسانی نیست.

۱- تسلیم نشوید.

تحقیقات نشان داده است که اکثر نوزادان و کودکان باید هر چیزه جدیدی را ۷ تا ۱۰ بار تجربه کنند تا از آن خوششان بیاید. بنابراین ازمعرفی مزه‌های جدید یا بسیار عجیب و غریب به کودکان نترسید. روش خوب برای اینکه کودکان تنوع زیادی را در غذاهایشان داشتهباشند، این است که به آنها بگویید مزه کردن چیزهای جدید علامت بزرگ شدن آنهاست یا آنها را به خرید ببرید و اجازه دهید غذاییجدید و سالم را به همراه چیزهای عادی که دوست دارند، انتخاب کنند تا در خانه میل کنند.

۲- بدانید کی از خوردن دست بکشید.

اگرچه کودکان با توانایی دست کشیدن از خوردن در زمان سیری به دنیا می‌آیند، اغلب برای والدین قضاوت در این مورد که آیاکودکانشان غذاهای درست و کافی خورده‌اند، کاری سخت است. به کودکان بیاموزید که به حرف شکمشان گوش دهند و از خود سئوالاتیدر خصوص میزان و کیفیت غذا بپرسند، مانند “آیا سیر هستم؟” یا “اگر بیسکویت بیشتری بخورم، حالم به هم می‌خورد؟”. این کار بهآنها این فرصت را می‌دهد تا توانایی خود را در خصوص حس سیری توسعه دهند.

۳- خلاق باشید.

تمامی رنگ‌های پرطراوت میوه‌ها و سبزی‌ها برگرفته از حالت‌های شیمیایی طبیعی گیاهان هستند که بر سلامتی بدن ما تأثیر می‌گذارند. رنگ‌های گوناگون تأثیرات متفاوتی دارند، بنابراین خوب است که هرروز رنگ‌های مختلف و متنوعی را در وعده‌های غذایی استفاده کنیم. برای کودکان خود خوراکی‌های رنگی از گیاهان و توت‌ها یا سبزی‌های خردشده به شکل‌های جالب تهیه کنید تا خوشحال‌تر و هیجان‌زده‌ترشوند.

۴- به‌آرامی غذا بخورید.

آرام خوردن غذا، روشی عالی برای کنترل وزن در هر سنی است. به کودکان نشان دهید که حدود ۲۰ دقیقه وقت می‌برد تا پیام، از شکم بهمغز برسد. به همان اندازه که دوست داریم فرزندانمان به‎جای ساعت‌ها، در چند دقیقه غذایشان را تمام کنند، مهم است که به آن‌هابیاموزیم که غذا را به‌ آرامی و به‌ درستی بجوند.

۵- در آشپزخانه خوش بگذرانید.

اگر کودکان بدانند که چگونه آشپزی کنند، با اشتیاق بیشتری غذا می‌خورند. این کار را با دادن پیشبند و انجام وظایف کوچک درآشپزخانه به کاری جذاب و جالب تبدیل کنید. با بزرگ‌تر شدن فرزندتان و کسب آمادگی بیشتر، به آنها اجازه دهید یکبار در هفته شامتهیه کنند. اگر فکر می‌کنید تصور حضور کودکان در آشپزخانه مساوی یک فاجعه است، چرا در تابستان آنها را در کلاس‌های آشپزینمی‌فرستید؟

۶- باهم غذا بخورید.

خوردن شام جلوی تلویزیون، خوردن عجولانه ناهار، و خوردن تنقلات، کاری وسوسه‌انگیز است. اگر کودکان خود را تشویق کنید تاوعده‌های غذایی منظم را با شما دور میز بخورند، نه‌تنها منجر به کاهش خوردن تنقلات شده، بلکه مهارت‌های اجتماعی ارزشمندی را بهآنها آموزش می‌دهید.

۷- خودتان پرورش دهید.

پرورش سبزی‌ها و گیاهان در خانه می‌تواند راهی مفرح برای آموزش به کودکان باشد تا بدانند غذاها از کجا آمده‌اند. آنها را تشویق کنیدتا رژیم غذایی متنوعی داشته باشند. اگر کودکان، خود هویج و بروکلی را بکارند و بچینند، تمایل بیشتری به خوردن آنها خواهند داشت. اگر باغچه‌ای ندارید، گلدان‌های لب پنجره نیز کفایت می‌کنند.

۸- آب بنوشید.

در وعده‌های غذایی خود، آب را به‌ عنوان نوشیدنی انتخاب کنید. از آبمیوه و نوشیدنی‌های شیرین گهگاه استفاده کنید. درحالی‌که آبمیوهدارای مواد مغذی ارزشمند بوده و به شما انرژی متمرکز برای افزایش فعالیت‌ها و رشد را فراهم می‌آورد، کودکان در زمان تشنگی به جاینوشیدنی‎های شیرین‎شده با شکر، باید آب بنوشند.

۹- انتخاب میان وعده‌های سالم‌تر.

استفاده از چیپس و بیسکویت برای شما و فرزندانتان در زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید کار آسانی است، اما این خوراکی‌هادارای مواد مغذی کم و پرکالری هستند. در عوض، سعی کنید در کمدهای خود خوراکی‌های سالم‌تر، مانند میوه، ذرت بوداده، آجیل‌هایبدون نمک و ماست شیرین‎نشده نگه دارید.

۱۰- خوردن صبحانه.

خوردن صبحانه حتی به اندازه یک موز و یک لیوان شیر، به آغاز فعالیت بدن کمک می‌کند و حفظ انرژی مداوم را در کل روز آسانمی‌سازد. اگر کودکتان عادت خوردن صبحانه را از همان سنین کم‌ ،تجربه کند، این عادت‌ها در دوران بزرگسالی با آنها خواهد ماند.

منبع: اسرار تغذیه و سلامتی/ دکتر محمد حسین صالحی

۷۸۶

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
انتهای پیام/

دیدگاه های ارسال شده توسط شما ، پس از تایید مدیر سایت یا دبیر بخش خبری در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.