پایگاه اطلاع رسانی بانوی بلوچ

۱۴۰۰-۱۲-۰۱

کمبود ویتامین دی و افسردگی

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook

ویتامین دی (کلسیفرول) یک ویتامین محلول در چربی است، یعنی در بافتهای چربی بدن ذخیره می‌شود. ویتامین دی به طور طبیعی در بعضی غذاها وجود دارد، به بعضی غذاها اضافه می‌شود و به صورت مکمل نیز در دسترس است. همچنین تابیدن اشعه فرابنفش ) UV ( نور خورشید به پوست باعث ساخت ویتامین دی در بدن می‌شود.

عملکرد ویتامین دی در بدن

ویتامین دی با افزایش جذب کلسیم در روده و تنظیم غلظت کافی کلسیم و فسفات در خون، باعث استخوانسازی طبیعی می‌شود.

تعداد کمی از غذاها به طور طبیعی حاوی ویتامین دی هستند. گوشت ماهی‌های چرب )مانند ماهی قزلآلا، ماهی سالمون، ماهی تن و ماهی خالمخالی( و روغن جگر ماهی از بهترین منابع ویتامین دی هستند.

ویتامین D یک هورمون منحصربه فرد نورواستروئیدی است که نقش حیاتی در سلامت استخوان‌ها دارد و امروزه محققین پی بردن که ویتامین D در دیگر حوزههای سلامت نیز نقش ایفا میکند.

یکی از این نقشها در بهبود افسردگی است. مطالعات مختلفی درمورد ارتباط بین ویتامین D و افسردگی انجام شده.

دلایل بیولوژیکی فراوانی برای وجود نقش احتمالی ویتامین D در توسعه و عملکرد مغزی وجود دارد.

بعضی از گیرنده‌های مغز، گیرنده‌های ویتامین D هستند، به این معنی که ویتامین D به نوعی در مغز عمل می‌کند.

این گیرنده‌ها در مناطقی از مغز یافت می‌شوند که با افسردگی ارتباط دارند به همین دلیل ویتامین D با افسردگی و سایر مشکلات روحی روانی ارتباط دارد.

ویتامین D به ویتامین آفتاب معروف است. مواجهه مستقیم با نورخورشید برای دریافت ویتامین D مورد نیاز، موجب افزایش انرژی و خلقوخوی شما می‌شود. براساس شواهد پس از مواجهه با نور خورشید میزان بتا-اندورفین افزایش می‌یابد که باعث احساس خوب و افزایش خلق‌وخو می‌شود.

منبع:موادغذایی مفید برای افسردگی

مولف:رضا پور دست گردان

تهیه و تنظیم:آزیتا چاکرزهی

۷۸۶

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
انتهای پیام/

دیدگاه های ارسال شده توسط شما ، پس از تایید مدیر سایت یا دبیر بخش خبری در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *