پایگاه اطلاع رسانی بانوی بلوچ

۱۴۰۱-۰۱-۲۰

چگونه با عصبانیت خود برخورد کنیم؟

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook

*پذیرش احساس

از جملاتی که با «من» شروع می شوند، استفاده کنید. برای مثال بگویید: «من عصبانیم. من خشمگینم. من ناراحتم». هیچگاه نگوئید، «من را عصبانی کردند یا شما من را خشمگین کردید.»

به یاد داشته باشید که هیچ شخص و هیچ موقعیتی قدرت این را ندارد که باعث احساس پوچی شما شود. ممکن است یک شخص با رفتار معینی به خشم بیاید اما شخص دیگری در همان موقعیت بتواند خود را کنترل کند. پذیرش این که خشمگین هستید به شما کمک میکند تا احساس کنید بیشتر بر آن کنترل دارید.

*مشخص کردن درجه خشم

میزان خشم خود را تشخیص دهید و به آن دسته از علائم بدنی که نشانگر خشم و یا ناراحتی مختصر شماست توجه کنید. دانستن سطح عصبانیت به ما کمک می کند که میزان توانائی خود را در کنترل خشم ارزیابی کنیم.

 

*تشخیص خطر

چه چیزی را از دست میدهم؟ چرا خشمگین به نظر میرسم؟ ما بر مبنای نوع تربیت، ارزشها و عقایدی که پیدا کرده ایم از مسائل پیش آمده در زندگی تفسیرهای مختلفی میکنیم و بعضی از آنها را تهدیدکننده و خطرناک می دانیم. در حالی که خطر واقعی ممکن است ناچیز و کم اهمیت باشد و این “خیال پردازی” ما به حوادث گذشته

زندگی مان ارتباط دارد.

* سهیم بودن در خطر

در همان حال که خطر را تجربه می کنید، سعی کنید در آن سهیم باشید. برای مثال، «گمان می کنم سعی دارید من را کنترل کنید. یا «احساس میکنم به تنهایی باید از عهده تمام کارها برآیم». سهیم کردن دیگران به توزیع احساس کمک میکند و فرصت

دریافت بازخورد را به شما میدهد.

*ابراز فیزیکی احساس

سعی کنید احساس های خود را از طریق رفتارهای فیزیکی مناسب و بدون صدمه زدن به دیگران ابراز کنید. مثلا، یاد بگیرید چگونه پایتان را به زمین بکوبید، در را به هم بزنید، میز را بکوبید، بالش را پرت کنید و فریاد بزنید. اگر نمی توانید هنگام عصبانی شدن، خود را به اصطلاح خالی کنید، مفرّی دیگر پیدا کنید و تا حد ممکن به افراد بی گناه حمله نکنید مثلا، به گربه ها لگد نزنید، سر بچه ها داد نکشید و با کسی که او را دوست دارید دعوا نکنید.

*بخشش

تا زمانی که خشم خود را تشخیص ندهید و آن را ابراز نکنید،

نمی توانید به خوبی بخشش داشته باشید. عفو گاهی به ما کمک می کند که عوامل ناراحت کننده را نادیده بگیریم، ولی این چشم پوشی گاهی

اوقات نتیجه معکوسی به همراه دارد. عوامل ناراحت کننده به عنوان فشارهای روانی در ناخودآگاهمان انباشته شده و در سلامتی و ارتباط ما با دیگران آشفتگی ایجاد می کنند. اما اگر واقعا بتوانید “آنچه را که احساس میکنید فراموش کنید”، با این رفتارهای سخاوتمندانه معجزاتی در عزت نفس شما رخ می دهد که موجب می شود علاوه بر دیگران از خود نیز احترام کسب کنید.

منبع: کتاب اعتماد به نفس برتر (گام های ساده برای کسب اعتماد به نفس)  نویسنده: گیل لیندن فیلد، مترجمان: حمید اصغری پور، نگار اصغری پور، ص۱۴۶تا۱۴۸

تنظیم: ایرندگانی

۷۸۶

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
انتهای پیام/

دیدگاه های ارسال شده توسط شما ، پس از تایید مدیر سایت یا دبیر بخش خبری در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *