
تشکیل هویت نوجوانان دایمی و پویا را اغاز میکند که انواع عوامل مرتبط با شخصیت و موقعیت برآن تآثیر میگذارند.تغییری در فرد یا موقعیت، تنظیم مجدد هویت را امکان پذیر میسازد.
همانگونه که بحث ما درباره هویت و سازگاری حکایت دارد، وضعیت هویت علت و معلول شخصیت است. نوجوانانی که تصور میکنند واقعیت مطلق همیشه دستیافتنی است، به هویت ضبلیگرایش دارند، در حالی که نوجوانانی که تردید دارند اصلا درباره چیزی به یقین برسند، غالبا هویت پراکنده دارند. نوجوانانی که میدانند برای انتخاب کردن از بین گزینهها می توانند از ملاکهای منطقی استفاده کنند، احتمالا در وضعیت وقفه یا کسب هویت قرار دارند.
چنانچه والدین کودکان نوپا حمایت عاطفی کنند و آزادی کاوش کردن فراهم آورند، فرزندان آنها خود پنداره سالمی را پرورش میدهند.همچنین، رشد هویت در نوجوانانی خوب پیش میرود که خانواده آنها “مآمن امنی” باشند که آنها بتوانند با اطمینان از آن به سمت دنیای گستردهتر پیش بروند. نوجوانانی که احساس میکنند به والدین خود دلبسته هستند و در عین حال آزادند تا عقاید خود را بیان کنند،در حالت وقفه با کسب هویت قرار دارند.
نوجوانانی که هویت ضبطی دارند،معمولا ارتباط نزدیکی با والدین دارند اما از فرصتهای لازم برای جدایی سالم بی بهره اند.در ضمن ،نوجوانانی که هویت پراکنده دارند،از پایین ترین سطح حمایت و صمیمیت والدین و ارتباط آزاد و بی پرده خبر می دهند.
مواجهه نوجوانان با عقاید و ارزش ها، از طریق تعامل با انواع همسالان گسترش مییابد.دوستان صمیمی با حمایتکردن عاطفی از همدیگر و تآمین الگوهای نقش تشکیل هویت، به یکدیگر در کاوش گزینه ها کمک میکنند. در یک تحقیق،نوجوانان ۱۵ سالهای که روابط صمیمانه و قابل اعتمادی با همسالان خود داشتند، بیشتر درگیر کاوش کردن موضوعات رابطه بودند.برای مثال،فکر کردن به آنچه که دوستان صمیمی برای آن ارزش قایل بودند در تحقیق دیگری،دلبستگی نوجوانان به دوستان،کاوش شغلی و پیشرفت در انتخاب کردن شغل را پیش بینی کرد.
مدارس و جوامعی که فرصت های غنی و متنوع برای کاوش فراهم می آورند نیز به تشکیل هویت کمک می کنند.مدارس با تآمین کردن کلاس هایی که تفکر سطح بالا را ترغیب می کنند، فعالیت های فوق برنامه ای که نوجوانان را قادر می سازند نقش های مسئولانه را بر عهده بگیرند، معلملن و مشاورانی که دانش آموزان دارای جایگاه اجتماعی-اقتصادی پایین را ترغیب می کنند تا به دانشگاه بروند،و برنامه های آموزش شغلی که نوجوانان را در دنیای علمی کار بزرگسالان غرق می کنند، می توانند کمک شایانی کند.
فرهنگ بر نحوه پرداختن نوجوانان به هویت پخته آنچنان تآثیر نیرومندی دارد که رویکرد وضعیت هویت نمی تواند به پای آن برسد.تشکیل دادن احساس ندارم خود به رغم تغییرات شخصی عمده پژوهشگران در یک تحقیق،از نوجوانان ۱۲ تا ۲۰ ساله بومی کانادا و اکثریت فرهنگی خواستند تا خود را در گذشته و زمان حال توصیف کنند و بعد بگویند چرا خود را به صورت آدمی که تداوم داشته است در نظر می گیرند .پاسخ های هر دو گروه با افزایش سن پیچیده تر شدند ولی راهبردهای آنها تفاوت داشتند. اغلب نوجوانان اکثریت فرهنگی از رویکرد فردگرایانه استفاده کردند.آنها ماهیت شخصی بادوام ،یا خود محوری را توصیف کردند که به رغم تغییر، یکسان مانده بود. در مقابل ،نوجوانان بومی، رویکردی وابسته به هم داشتند که بر تغییر دایمی خود تآکید داشت و از نقشها و روابط تازه تاشی شده بود.آنها حکایت منسجمی را ساخته بودند که به موجب آن ، خود را در مقطع های زمانی مختلف زندگی با رشته ای پیوند می دادند که توضیح بزرگسالان می توانند به وسیله آنها به نوجوانان در جستجوی هویت کمک کنند، خلاصه می کند.
منبع:کتاب روان شناسی رشد –تآلیف :لورا برک .ترجمه:یحیی سید محمدی تهران:نشر ارسیاران ۱۳۹۲ .
تهیه و تنظیم:نازیلا چاکرزهی
۷۸۶
دیدگاه های ارسال شده توسط شما ، پس از تایید مدیر سایت یا دبیر بخش خبری در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت باشد منتشر نخواهد شد.