
*کودک در حین بازی بهتر یاد می گیرد
بازی کردن پررنگترین فعالیت روزمره کودکان است.بازی مختص دوره ای خاص اززندگی نمی باشد و در تمامی دوران های زندگی خودش را به نحوی نشان می دهد و نمی توانیم تاثیر بازی بر یادگیری را نادیده بگیریم. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از بازی کردن بگوییم ، آن را می توان همان فعالیت هایی در نظرگرفت که کودکتان در طول روز با اشیای غیر جاندار خودش را سرگرم می کند.
*چرا باید به تاثیر بازی بر یادگیری کودک اهمیت داد؟
بازی کردن علاوه برآنکه لذت بخش ترین فعالیت برای کودکان است ، طبیعی ترین راه هم برای یادگیری آنها می باشد .اگر نگران یادگیری فرزندتان هستید ،بهترین روشی که می تواند به پیشرفت کودکتان کمک کند ، سرمایه گذاری روی بازی او است ،این سرمایه گذاری به معنای اسباب بازی های پر زرق و برق و لوکس نیست. هم بازی شدن و وقت گذاشتن شما گران بهاترین سرمایه شما برای فرزندتان است.
*بازی ها برای زندگی
یادگرفتن و بازی کردن برای کودکان در یک راستا قرار دارد و از هم جدا نیستند .به عنوان مثال استفاده از اسباب بازهای پازلی ،کارت های رنگی که خودتان ساخته اند ، اجرای نمایش با موضوعات مختلف با صدای خودتان و همراه کردن او در نمایش خانگی تان می تواند علاوه بر آموزش ، اعتماد به نفس و فن بیان کودکتان را متحول کند .ساختمان بازی با بالش ، خانه سازی با بالش ، دخیل کردن او در کارهای کوچک با بازی بدون دستور مستقیم آموزشی ، او را تا حد زیادی برای زندگی کردن ، لذت بردن ، همراه شدن و تلاش کردن آماده می کند.
*بازی ها برای یادگیری
یکی از بهترین روش های آموزش و یادگیری برای دانش آموزش ابتدایی و پیش دبستانی ،روش تعاملی است. معمولا در روش تعاملی ، دانش آموزان در که بهتری از مفاهیم پیدا می کنند و موضوعات مختلف را راحتتر به ذهن می سپارند. یادگیری از طریق بازی یکی از این روش های تعاملی است که موجب می شود. تا دانش آموز ان به کمک بازی ، موضوعات را بهتر درک کنند و در طول یادگیری احساس خستگی کمتری داشته باشند . در حقیقت کودکان و نوجوانان با انجام بازی ، نوعی زندگی کردن را تمرین می کنند و انواع مهارت ها را می آموزند .بازی می تواند در خلاقیت موثر باشد و سبب رشد و شکوفایی استعداد آنها شود. تحقیقات بسیاری زیادی نقش بازی در یادگیری دانش آموزان ابتدایی را به اثبات رسانده و نتایج آن در مجلات مختلف علمی به چاپ کامپیوتری جزء این آموزش هستند .البته باید توجه داشت که هر نوع بازی نمی تواند نقش موثری در یادگیری داشته باشد بازی ها باید طوری باشد که کودک با نوجوان از آن بازی احساس رضایت کند و همچنین خودبازی نیز در افزایش تمرکز و یادگیری کودک تاثیر گذار باشد.
*روش تدریس مبتنی بر بازی
در دانشآموزان ابتدایی روش تدریس مبتنی بر بازی است. در این روش ابتدا باید هدف درس بهصورت بسیار ساده برای دانشآموزان گفته شود و پس از آن، بازی مورد نظر به آنها آموزش داده شود. در مرحله شرح بازی باید تمامی دستورالعملهای بازی و نحوه انتخاب افراد بهطور کامل مشخص گردد. پس از این مرحله باید بازی اجرا شود و معلم بهعنوان راهنما فعالیتهای دانشآموزان را چک کند. پس از پایان بازی نوبت به نتیجهگیری میرسد. به دلیل اینکه دانشآموزان در حال انجام بازی هستند و آن بازی در ارتباط با مفاهیم درسی است، احتمال اینکه مفاهیم درسی را یاد گرفته باشند، بسیار زیاد است. در نهایت معلم میتواند میزان یادگیری دانشآموزان را بسنجد. آموزش درس با بازی یکی از شیوههایی است که موجب میشود درس در ذهن کودک حک شده و به سرعت فراموش نشود. بازی بر یادگیری بسیار مؤثر بوده و از این رو در ادامه، شش تأثیر بازی بر یادگیری را بیان میکنیم:
یادگیری مشارکتی، قطارِ سریع
اولین تأثیر بازی بر یادگیری افزایش سرعت یادگیری است. دلیل افزایش سرعت یادگیری، علاقه کودکان به بازی کردن است.
دومین تأثیر بازی بر یادگیری، افزایش تجربه کودک و یادگیری تجربه است، چون در محیط بازی کودک از فضای انتزاعی درس خارج میشود و بهصورت عملی موضوع مورد نظر را یاد میگیرد، موضوع درسی همانند یک تجربه همیشه با او میماند و معمولا کودک هیچ وقت این موضوع درسی را فراموش نمیکند.
امکان خطرپذیری و اجازه تصمیم گرفتن در محیطی امن و سالم از دیگر تأثیرات بازی بر یادگیری است.
چهارمین نقش بازی در یادگیری دانشآموزان ابتدایی، مشارکت در فعالیت یادگیری بهصورت مساوی است، زیرا در این روش دانشآموزان کندآموز و سریعآموز در کنار همدیگر بازی میکنند و فضای رقابتی از بین میرود. سهولت در یادگیری پنجمین تأثیر بازی در یادگیری است و کودکان به آسانترین شکل ممکن موضوعات مختلف را میآموزند.
ششمین تأثیر بازی بر یادگیری افزایش تعامل بین دانشآموزان است که تجربیات خود را به یکدیگر منتقل میکنند و از زبان خودشان موضوعات مختلف را میآموزند
کودکان وارثان زمین و سرزمین ما هستند. چه خوب که نسلی شاد، آگاه و کارآمد بر زمین زندگی کند.
منبع : مجله کودک سالم
نویسنده :عاطفه باقری کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان دکتری تخصصی زبان و ادبیات فارسی
گردآورنده : مه بی بی آهورانی
۷۸۶
دیدگاه های ارسال شده توسط شما ، پس از تایید مدیر سایت یا دبیر بخش خبری در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت باشد منتشر نخواهد شد.