پایگاه اطلاع رسانی بانوی بلوچ

۱۴۰۱-۰۲-۰۴

انبه ؛میوه شفابخش

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook

یکی از اولین میوه‌های شناخته شده مناطق حاره‌ای است.  دره‌های هیمالیا در هند و برمه خاستگاه اولیه انبه بوده‌اند. بیش از چهار هزار سال است که این میوه در تمام مناطق حاره‌ای و تحت حاره‌ای پرورش داده می‌شود. انبه به علت ارزش غذایی بالایی که دارد روز به روز بیشتر مورد توجه مردم دنیا قرار می‌گیرد. این میوه تأمین کننده مقادیر خوبی ویتامین C، کاروتن‌ها، فیبر و کربوهیدرات قابل هضم است.
فوائد کلیدی
کمک به کنترل فشار خون، کمک به پیشگیری از کم خونی، موثر در پیشگیری از سرطان گردن رحم، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن
چه مقدار مصرف کنیم؟
وزن یک انبه کامل حدود ۶۴۰ گرم است که این میزان ۳۳ درصد از پتاسیم مورد نیاز بالغین را تامین می‌کند. مصرف منظم انبه به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
 انتخاب و نگهداری
رنگ انبه کال سبز است و در دمای اتاق ظرف مدت چند روز می‌رسد. انبه رسیده را می‌توان به مدت ۲ هفته در یخچال نگهداری کرد.
 طرز تهیه و مصرف
می‌توان پوست انبه را جدا کرد و آن را به تنهایی بصورت خام و یا همراه با آب لیموترش مصرف کرد. در تهیه غذاهای دریایی، شربت و بستنی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.
ویژگی‌های شفابخشی
مصارف سنتی
گفته می‌شود در طب چینی از انبه برای درمان اسهال و تعریق زیاد استفاده می‌کردند. همچنین گفته می‌شود انبه از طریق کمک به تجزیه پروتئین و چربی به هضم غذاهای سنگین و چرب کمک می‌کند. پزشکان چینی معتقدند که انبه به آرامش و تمرکز فکر و آرام کردن افکار کمک می‌کند.
توجه!
پوست انبه حاوی موادی است که در بعضی از افراد واکنش‌های حساسیت‌زای شدیدی را ایجاد می‌کند. در این افراد، حتی تماس پوست انبه با بدن باعث خارش شدید پوست می‌شود. البته این افراد می‌توانند بدون هیچ مشکلی از گوشت شیرین انبه استفاده کنند.
مواد مغذی کلیدی هر ۱۰۰ گرم (خام)
فواید خاص
فشارخون بالا
از آنجا که انبه منبع غنی پتاسیم است مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مناسب است. به دنبال  یک سری تحقیقات علمی، محاسبه شده است که دریافت ۲۳۰۰ تا ۳۱۰۰ میلی‌گرم پتاسیم در روز می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند تا حدی که میزان مرگ و میر ناشی از این عارضه را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.
 کم‌خونی
خطر بروز کم خونی در میان افراد غیر گوشتخوار خصوصاً در مورد زنانی که فاقد ذخائر آهن هستند بسیار بالاست. از این‌رو مصرف منابع گیاهی آهن به همراه مواد غذایی که به جذب آهن کمک می‌کنند ضروری است. ویتامین C و بتا کاروتن موجود در انبه هر دو از موادی هستند که به جذب آهن کمک می‌کنند.
تصور می‌شود که بتا کاروتن با تشکیل کمپلکسی با آهن، آن را به صورت محلول در روده نگه  می‌دارد و مانع از اثر مواد شیمیایی گیاهی مانند فیتات‌ها در کاهش جذب آهن می‌شود.
  سرطان دهانه رحم
انبه دارای آنتی‌اکسیدانی به نام بتاکریپتوزانتین است. مطالعه بر روی ۱۵۰۰۰ زن به مدت ۱۵ سال نشان می‌دهد که سطح بالای بتاکریپتوزانتین در خون با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم مرتبط است. بنابراین زنان با افزایش دریافت منابع غنی بتاکریپتوزانتین مانند انبه می‌توانند خود را نسبت به این نوع سرطان محافظت کنند.
 عفونت و تومور
رژیم غنی از منابع غذایی بتاکاروتن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی خصوصاً در سالمندان کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهند که به دنبال دریافت مکمل بتاکاروتن فعالیت برخی سلول‌های سیستم ایمنی افزایش می‌یابد. از آنجا که انبه منبع غنی این رنگدانه  آنتی‌اکسیدان است می‌تواند فعالیت سلول‌های ایمنی به نام natural killer cells را در برابر عفونت‌ها، ویروس‌ها و رشد تومورها افزایش دهد.

 

منبع : مجلات دنیای تغذیه

نویسنده : دکتر لادن گیاهی ، متخصص تغذیه ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا

گردآورنده : حلما ریگی

شهرستان ایرانشهر

۷۸۶

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
انتهای پیام/

دیدگاه های ارسال شده توسط شما ، پس از تایید مدیر سایت یا دبیر بخش خبری در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *