پایگاه اطلاع رسانی بانوی بلوچ

۱۴۰۱-۰۲-۲۸

کارگاه آموزشی مهارتهای  زندگی  در شهرستان زابل برگزار گردید

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook

افسردگی یک احساس فراگیر است. تقریباً مانند این است که در یک تونل سیاه و بدون هیچ نوری باشید.  امید نمایان نیست و پیدا کردن چیزهایی که لذت بخش باشد کار سختی است

به گزارش خبرنگار کانون فرهنگی زنان سیستان، در تاریخ  ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱به همت کانون فرهنگی زنان سیستان در راستای خدمت گذاری به جامعه بانوان ، کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی  (افسردگی و راه‌های درمان بدون دارو)با کارشناسی سرکار خانم  میربندانی و با حضور جمعی ازبانوان درروستای مرزی تپه کنیز شهرستان هیرمند  برگزار گردید

خلاصه ایی از مطالب به شرح زیر است:

افسردگی و راه‌های درمان بدون دارو:

افراد افسرده خود را ناتوان و درمانده می‌کنند زیرا بسیاری از موقعیت‌ها را ناخوشایند در نظر می‌گیرند. وقتی رویداد ناخوشایندی خارج از کنترل شما است به نفعتان است که حقیقت را هر چند ممکن است ناخوشایند باشد قبول کنید. و انرژی‌هایتان را بر ارزیابی و پاسخ های مقابله‌ای خودتمرکز کنید. خودخوری کردن درباره‌ی رویدادی که نمی‌توانید تغییرش دهید هیچ نتیجه‌ای ندارد.

افسردگی می‌تواند ناتوان کننده باشد و بسیار فراتر از یک حس نارضایتی عمل کند. معمولاً همیشه دلیلی برای ناراحتی مانند طرد شدن و یا بدست نیاوردن کار مورد علاقه وجود دارد. افسردگی یک احساس فراگیر است. تقریباً مانند این است که در یک تونل سیاه و بدون هیچ نوری باشید.  امید نمایان نیست و پیدا کردن چیزهایی که لذت بخش باشد کار سختی است. حتی بردن در لاتاری هم نمی‌تواند شوکی باشد که طرف را از افسردگی بتواند خارج کند و هرگز ایده‌ای خوبی نیست که به کسی که افسردگی دارد بگوییم خودت را جمع کن و وارد اجتماع بشود. متأسفانه، غلبه بر افسردگی ساده نیست اما راه‌های سریعی برای کاهش علائم افسردگی وجود دارد.

–  گوش دادن به موسیقی ملایم

من همیشه از موسیقی به عنوان غذایی برای روح یاد کرده‌ام. موسیقی ملایم می‌تواند فضا را فوراً تغییر بدهد و جو مثبتی ایجاد کند. گوش دادن به موسیقی شاد تغییرات شیمیایی در مغز ایجاد می‌کند و می‌تواند خلق و خوی‌تان را بهبود بخشد.

– اسیدهای چرب امگا ۳ را به رژیم غذایی تان اضافه کنید

تحقیقات نشان داده است که افراد افسرده اغلب فاقد اسید چرب شناخته شده به عنوان EPA هستند.  شرکت کنندگان در مطالعه سال ۲۰۰۲ که نتایجش در آرشیو عمومی روانپزشکی قرار دارد هر روز فقط یک گرم از روغن ماهی مصرف می‌کردند و این باعث کاهش ۵۰ درصدی در علائمی مانند اضطراب، اختلالات خواب، احساسات غیر قابل توضیح غم و اندوه، افکار خودکشی، کاهش تمایل جنسی شد. اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند سطح کلسترول را پایین‌تر بیاورد و باعث بهبود سلامت قلب و عروق شود. امگا ۳ مورد نیاز بدنتان را از طریق گردو، دانه کتان و ماهی چرب مانند ماهی آزاد و ماهی تن بدست بیاورید.

–  زمزمه‌های منفی را متوقف کنید

افراد افسرده تمایل دارند که دنیا را به دید منفی ببینند. وقتی کارها اشتباه پیش می‌رود خودشان را سرزنش می‌کنند و وقتی که کارها طبق میل‌شان بود آن را به پای بخت و اقبال‌شان می‌نویسند. افسردگی به شک دامن می‌زند و احساس بی‌ارزشی را تقویت می کند. گفته‌های منفی درونی‌تان را مدام پیگیری کنید و به خودتان یادآوری کنید که این طرز فکر یک فرد افسرده است نه فردی با عملکرد سالم وقتی که احساس خوبی ندارید افکارتان را جدی نگیرید. این افکار را بشناسید و درک کنید اما آن‌ها را باور نکنید.

–  ذهن‌تان را منحرف کنید

اگر امکان دارد کاری کنید تا ذهن‌تان را از تفکر بیش از اندازه منحرف کنید. وقتی در حالت افسردگی هستید افکارتان دشمن‌تان هستند. با حیوان خانگی‌تان بازی کنید و یا به پیاده‌روی بروید. کتاب بخوانید و یا اگر می‌توانید تمرکز کنید یک پازل حل کنید. هر کاری را که می‌توانید انجام دهید تا ذهن‌تان از ترس‌ها و نگرانی‌هایش دور شود. مشغول نگه داشتن خودتان یک روش مؤثر برای غلبه بر افسردگی است.

–  با دوستانتان ارتباط برقرار کنید

وقتی حس افسردگی دارید، ارتباط برقرار کردن با دوستانتان می تواند یکی از سخت ترین کارها باشد، اما یکی از با ارزش ترین فعالیت ها هم است. خودتان را مجبور کنید تا بیرون بروید. جدا کردن خودتان از دیگران شاید ایده خوبی بنظر برسد اما حد و اندازه اش را نگاه دارید.اینکار می تواند اثرات مثبت فوق العاده ای بروی خلق و خویتان داشته باشد.

– به اندازه کافی بخوابید

خواب و میزان خلق و خو با هم ارتباط نزدیکی دارند.خواب ناکافی می‌تواند تحریک‌پذیری و میزان استرس‌تان را افزایش بدهد، در حالی‌که خواب سالم می‌تواند همه این‌ها را تقویت کند. مطالعات ثابت کرده است که اختلال در خواب حتی به صورت جزئی می‌تواند اثرات مهمی بروی خلق و خوی فرد داشته باشد. اطمینان از داشتن خواب کافی می‌تواند در نهایت به بهبود خلق و خوی‌تان منجر شود.کیفیت خواب‌تان به صورت مستقیم بروی کیفیت زندگی‌تان در بیداری تأثیر می‌گذارد، از جمله وضوح فکری، بهره وری، تعادل عاطفی، خلاقیت، انرژی و زنده دلی فیزیکی، و حتی وزن‌تان. هیچ کار دیگری به این حد نمی‌تواند برای‌تان مزایا داشته باشد که تلاش کنید و هدف‌تان این باشد که روزانه بین ۷٫۵ الی ۹ ساعتخواب شبانه سالم داشته باشید.

–  ورزش کنید

ورزش مداوم دارای منفعت‌های فراوانی برای غلبه بر افسردگی است.ورزش باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود که سیستم ایمنی طبیعی بدن‌تان را تقویت می‌کند و خلق و خوی‌تان را بهتر می‌کند. علاوه بر بهتر کردن خلق و خویتان، ورزش منظم مزایای سلامتی دیگر مانند کاهش فشار خون، محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان و افزایش اعتماد به نفس را دارد. کارشناسان نیم ساعت تا یک ساعت ورزش متوسط را توصیه می‌کنند مانند پیاده‌روی سریع حداقل سه تا چهار بار در هفته.

کانون فرهنگی زنان بلوچ سیستان

۷۸۶

 

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
انتهای پیام/

دیدگاه های ارسال شده توسط شما ، پس از تایید مدیر سایت یا دبیر بخش خبری در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *