پایگاه اطلاع رسانی بانوی بلوچ

۱۴۰۱-۰۳-۰۸

کارگاه آموزشی بهداشت روانی برای مادران جوان و دختران در شهرستان چابهار برگزار شد 

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook

شیوع اختلال های بهداشت روانی برحسب نوع ، شکل ، سن ،وجنس کودکان متفاوت است . بیشترین اختلال های بهداشت روانی ، اختلال های سلوک و اختلال های هیجانی هستند که در این حدود ده درصد از کودکان ده ساله دیده می شود .

به همت کانون فرهنگی زنان بلوچ در راستای خدمتگذاری و آگاهی بخشی به جامعه بانوان کارگاه آموزشی بهداشت و شیوع مشکلات مربوط به بهداشت روانی با حضور جمعی از خواهران با کارشناسی خانم لطفی در تاریخ ۷ خردادماه  در شهرستان چا بهار برگزار گردید.

خلاصه کارگاه آموزشی به شرح زیرمیباشد:

مشکلات مربوط به بهداشت روانی در بین کودکان و نوجوانان نسبتا شایع است ، اما بیماری روانی شدید در بین آنان به ندرت مشاهده می شود . گمان می رود که ۲۰درصد کودکان برخی از علائم ضعف در بهداشت روانی را از خود نشان می دهند و بخش از این تعداد ممکن است زمانی نیازمند کمک تخصصی برای حل مسائل بهداشت روانی خود شوند از میزان شیوع اختلال های خاص در فصل های مربوط به آن ها به صورت مفصل بحث می کنیم . شواهد خوبی حاکی از این وجود دارد که در تمام کشورهای توسعه یافته ، اختلال های روانپزشکی در کودکان و نوجوانان مشابه یکدیگر است . در بین گروه های اقلیت قومی در کشور انگلستان میزان شیوع مسائل روانپزشکی عموما مشابه میزان شیوع این مسائل در جمعیت عمومی است ، گرچه شرایطی که باعث به وجود آوردن اختلال ها در این گروه ها می شود متفاوت است ، میزان شیوع این مشکلات در بین جمعیت های آفریقایی کارائیبی بیشتر مشاهده شده است .

شیوع اختلال های بهداشت روانی برحسب نوع ، شکل ، سن ،وجنس کودکان متفاوت است . بیشترین اختلال های بهداشت روانی ، اختلال های سلوک و اختلال های هیجانی هستند که در این حدود ده درصد از کودکان ده ساله دیده می شود . به نظر می رسد که برخی مسائل از قبیل مشکل تغذیه یا خواب در بین نوجوانان نسبتا شایع هستند ، در حالی که اختلالاتی مانند شب ادراری و خشم ناگهانی گرچه در بخش قابل ملاحظه ای در کودکان دیده می شوند ، شیوع نسبتا کمتری دارند .  برخی مشکلات از قبیل اختلال وسواسی اجباری اختلال های خوردن ، خودکشی ، اقدام به خودکشی و مصرف مواد ، اختلالاتی شایع در دوران نوجوانی هستند در حالی که شیوع از قبیل کثیف کردن ، با افزایش سن کمتر می شود.

این نکته ارتباط بین رویکرد رشدی را در مقابله با مسائل بهداشت روانی آشکار می کند.

در گستره کشورهای اروپایی ، میزان وقوع  انواع اختلال های روانی از جمله افسردگی ، خودکشی ، بزهکاری ، اختلال های خوردن و سوء مصرف الکل و ماده مخدر ، طبق گزارش ها در حال افزایش است .در چندین بررسی سن اندکی برای شروع این اختلال ها مطرح شده است . این شواهد برای متخصصانی که مستقیما با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند ، وبه ویژه برای معلمان ، دلالت های ضمنی به همراه دارد. جامعه روز به روز پیچیده تر شده و توانایی خانواده ها برای مقابله با این پیچیدگی کمتر می شود . والدین ممکن است به علت داغ دیدگی ،طلاق بیماری یا محرومیت حضور نداشته باشند تا مراقب رشد و پیشرفت کودکان خود باشند ، و این می تواند عواقب جدی برای کودکان ایجاد کند . کودکان نسبت به این مشکلات به طرق مختلف واکنش نشان می دهند ممکن است به صورت پرخاشگری یا کناره جویی جلوه گرشود، یعنی ممکن است آن ها احساس اضطراب یا ترس کنند. این واکنش ها در بین کودکان و نوجوانان می تواند از طریق اختلال های خواب و خوراک ، مشکلات با یادگیری ، مشکلات در برقراری ارتباط افسردگی و یا حتی اقدام به خودکشی بروز می کنند.

عوامل مؤثر بر بهداشت روانی کودکان

گفتن این که مشکلات بهداشت روانی در بین کودکان در آینده ایجاد می شود یا نه ، ساده نیست . برخی از کودکان علی رغم داشتن تجارب دردناک ، بهداشت روانی خود را حفظ می کنند ، در حالی که در برخی از کودکان با این که از یک زندگی سالم و امن برخوردارند و در محیط زندگی مورد مراقبت قرار می گیرند ، مشکلات بهداشت روانی به وجود می آید . در هر حال برخی از عوامل خطر معمول می تواند احتمال ایجاد بهداشت روانی کودکان را افزایش دهد.

این عوامل عبارتند از عوامل فردی از قبیل مشکلات مزاجی ، بیماریهای بدنی یا نارسایی در یادگیری ، عوامل خانوادگی از قبیل تعارض بین والدین و عدم انسجام انضباطی و عوامل محیطی  از قبیل وضعیت نامساعد اقتصادی اجتماعی و بی خانمانی . عملکرد عوامل خطر به صورت تصاعدی است . اگر کودک با یک عامل خطر روبرو شود احتمال ابتلای او به مشکل بهداشت روانی بین ۱تا۲ درصد است ، اما اگر کودک با چهار یا بیش از چهار عامل خطر روبرو گردد این احتمال به ۲۰درصد می رسد . حوادث فشارزای زندگی بر روی برخی از کودکان بیش از دیگران تأثیر می گذارد . یکی از کلیدی ترین عوامل ارتقای بهداشت روانی درکودکان ، شناخت عمیق تر عوامل حفاظت کننده ای است که باعث عکس العمل بیشتر برخی از کودکان در مقایسه با بقه آن ها می شود . عواملی که کودکان را در برابر مشکلات بهداشت روانی حفاظت می کند عبارتند از عوامل فردی از قبیل ، داشتن هوش زیاد و برخورداری از خلق و خوی آسان گیر ، عوامل خانوادگی از قبیل ارتباطات خوب با والدین و حمایت تربیتی خانوادگی ، و عوامل محیطی از قبیل شبکه حمایتی خوب و تجارب مدرسه ای مثبت هرچه کودکی از عوامل حمایت کننده بیشتری برخوردار باشد ، احتمال بهزیستی روانی او بیشتر است .

تعامل پیچیده ای بین دامنه هریک از عوامل خطر وجود دارد ، تعامل آن ها با یکدیگر و با هریک از عوامل حفاظتی وجود دارد ، و این رابطه به روشنی درک نشده است . در هر صورت ، خطر ابتلا در کودک زمانی به شدت افزایش می یابد که شرایط محیطی زیان آور، ارتباطات خانوادگی زیان آور و ویژگی های شخصی خود آن ها یکدیگر را تقویت کنند.

تحقیقات به روشنی حاکی از آن است . همان طور که عوامل زیست شناختی برخی کودکان را محکوم به بعضی از انواع مشکلات بهداشت روانی می کند ، شرایط اجتماعی از قبیل بی کاری ، طلاق و حوادث فشارزای زندگی و نیز عوامل تربیتی از قبیل موفقیت  ومحیط مدرسه نیز تأثیر مهمی در این مورد دارند . درک عوامل اصلی مؤثر بر بهداشت روانی کودکان می تواند در درمان مؤثر آن ها در مقیاس فردی ، خانوادگی و محیطی مؤثر باشد . هم چنین بین این تأثیرها و مشکلات بعدی از نظر بهداشت روانی ، پیامدهای تربیتی ضعیف و رفتار ضد اجتماعی همبستگی بسیار وجود دارد . بنابراین شناخت این عوامل مؤثر علاوه بر آنکه برای متخصصان بهداشت مهم است ، برای معلمان هم اهمیت دارد، و با افزون بر تأثیرهای مثبت از نظر بهداشت روانی در مدارس به پیشرفت تحصیلی و ارتقای سطح بهزیستی هیجانی کودکان کمک می شود .

۷۸۶

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
انتهای پیام/

دیدگاه های ارسال شده توسط شما ، پس از تایید مدیر سایت یا دبیر بخش خبری در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.